Om een reactie te kunnen plaatsen moet u beschikken over een (Google-)account. Deze is gratis en gemakkelijk zelf aan te maken.

dinsdag 20 oktober 2009

Blessures

In januari 2004 ben ik bij het skiën ongelukkig ten val gekomen waarbij de voorste kruisband in mijn linkerknie afknapte met het geluid van een brekende tak. Een kruisbandreconstructie kon de knie weer 'oplappen'. De knie is zelfs 'steviger' als ervoor. Helaas wordt ik aan deze operatie regelmatig herinnerd door lichte pijnprikkels.
En al dat lopen doet daar natuurlijk nog een schepje bovenop.
In mei dit jaar was de pijn zo hevig (chondromalacia) dat ik een sportarts ben gaan opzoeken. Die merkte direct dat mijn skelet niet netjes in elkaar steekt, ik heb namelijk X-benen, en dat ik last heb van overpronatie, mijn voeten rollen te veel naar binnen af. Radiografieën brachten aan het licht dat mijn rechter been een halve cm korter is dan mijn linkerbeen. Aangepaste steunzolen moeten de overpronatie tegengaan en het lengte verschil opvangen.
Na een maand van bleinen geraakten mijn voeten gewend aan deze zolen en merkte ik al gauw dat de pijn gevoelig verminderde. Ze is er nog steeds, maar het is dragelijk.
Als ik hierover met de andere clubleden praat, dan blijken steunzolen de normaalste zaak van de wereld te zijn. Blijkbaar zijn er maar weinigen met een 'perfect' skelet.

Afgezien daarvan ben ik gespaard gebleven van andere loperskwalen zoals shin-splints, stressfractuur, ontsteking van de achillespees, plantaire fasciitis, iliotibiaal bandsyndroom, ...

Door het afslijten van kraakbeen (artrose) onder de knieschijf kan je mijn linkerknie nu horen kraken bij het plooien. Maar vooraleer ik de toevlucht neem tot het inspuiten van gels, tracht ik nu het kraakbeen te herstellen met een kuur van glucosamine en chondroïtine. Baat het niet dan schaadt het niet. Nogal wat clubleden doen het zelfde en melden toch voelbare verschillen. De meeste literatuur is er zeer positief over. En inderdaad na 6 weken begin ik het ook te merken. Of is het gedacht alleen al dat helpt?

Is lopen dan eigenlijk wel gezond? Je zou er terecht aan twijfelen. Maar als je luistert naar je lichaam, regelmatig rust inbouwt en je professioneel laat begeleiden, dan zijn die kwaaltjes van tijdelijke aard en wegen ze niet op tegen al de voordelen.

Lopen wordt een passie. En passie is de kers op de taart van het leven ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten