Om een reactie te kunnen plaatsen moet u beschikken over een (Google-)account. Deze is gratis en gemakkelijk zelf aan te maken.

woensdag 21 april 2010

Wedstrijdschema Londen

Tomas zond me vandaag volgend emailtje:
dag Bert,

Pas nu je test ontvangen van Nottebohm. Met excuses van Luk Bomans voor de vertraging.
We bespreken die test op een later tijdstip wel meer in detail, maar hanteer alvast onderstaande tabel i.f.v. je overslagpols.
Ik ben vrijwel zeker van die overslagpols, minder van de snelheid die je dan haalt. Dit naar alle waarschijnlijkheid door de vermoeidheid en te weinig voeding voor de inspanning.

overslag = 166
H hersteltraining HF onder 133
TD trage duurloop HF tussen 134 en 141
SD snellere duurloop HF tussen 142 en 149
T tempoloop HF tussen 150 en 158
Int interval HF tussen 159 en 166
W weerstand HF boven 166

De marathon dan....
Vanaf morgen koolhydraten stapelen en aftellen...

Op dit moment zijn de weersvoorspellingen voor zondag zonnig met zo'n 19° C. Goed insmeren tegen de zon dus!
's Morgens is het nog fris, zorg voor voldoende kledij voordien, blijf warm tot aan de start.

Nog een laatste wedstrijdadvies, de rest is aan jou.
Ik heb onderstaande aanbevelingen bij je wedstrijdverloop (percentages op basis van je nieuwe overslagpols, afstanden in km):

wedstrijdverloop
0 tot 5km aan 85% (HF 141)
5 tot 15km aan 90% (HF 149)
15 tot 30km aan 95% (HF 158)
vanaf km 30 op gevoel

Blijf echter vertrouwen op je loopgevoel en gebruik dit advies als leidraad voor een goed resultaat, luister naar je lichaam.
De eerste 16 km van het parcours gaan vooral bergaf, kan verraderlijk zijn, niet vergalopperen, maar tracht hier toch al bonus uit te halen!

Heb je nog vragen, bel of mail gerust. In Londen kan je natuurlijk bij Wilfried terecht voor een laatste advies.

Heel veel succes!!
Tomas
_________________________________________________
Tomas Valcke
+32(0)473/64 66 81
www.tomasvalcke.be
Vermits in de sportkliniek van Nottebohm te Brecht een gaatje vrijkwam op dinsdag 30 maart was ik daar in gesprongen omdat ik anders tot juli moest wachten voor een inspanningstest. Ik wilde nu zeker zijn van mijn overslagpols. Het moment was eigenlijk slecht gekozen en bovendien had ik die dag nauwelijks iets kunnen eten wegens druk, druk, druk ...
Gelukkig vermoedde ik al dat mijn overslagpols wat hoger lag dan bij de vorige testen, zodat ik daar al rekening mee hield in de trainingen van dit jaar. Vermits ik de halve marathon van de Zwinstedenloop met een gemiddelde hartslag van 166bpm liep, mag ik daar uit afleiden dat de snelheid bij mijn overslagpols zo'n 11,70 km/u moet zijn. Om een marathon comfortabel te kunnen lopen moet je daar dan 1 km/u aftrekken, 10,7 km/u dus. Dat wijst er weer op dat ik de marathon binnen de 4 uur zal kunnen lopen.

Alleen mag ik nu zelf niet de druk verhogen op mezelf...

1 opmerking: