Om een reactie te kunnen plaatsen moet u beschikken over een (Google-)account. Deze is gratis en gemakkelijk zelf aan te maken.

zaterdag 16 oktober 2010

De evaluatie

Terug thuis. Tijd om een evaluatie te maken. Ik heb de resultaten eens omgezet in de ons vertrouwde eenheden, namelijk km/u:
Vanaf km 30 is duidelijk de snelheid achteruit gegaan. Vanaf km 40 nam hij weer wat toe. De reden is gekend: de hitte. Een negatieve split was niet meer mogelijk. De tweede helft kostte mij meer tijd dan de eerste (± 5,5 min). Dan rijst de vraag of ik nog sneller had kunnen lopen moest het niet zo warm zijn geweest.
Soit, ik mag eigenlijk best heel tevreden zijn.

Waaraan heb ik dat te danken?
Beter getraind.
Twee snelheidstrainingen per week en dan nog een aantal wedstrijden hebben mijn basissnelheid aanzienlijk verhoogd. Dit schema zal ik zeker moeten aanhouden.
Verstandiger aangepakt.
Vermits het zeer warm zou worden heb ik getracht vooral te profiteren van de koelere ochtend om zo snel mogelijk voor de hitte binnen te zijn. Bij km 32 heeft de hitte me dan toch ingehaald.
Voeding.
De 3 dagen depleteren waren bijzonder koolhydraatarm. De drie volgende dagen heb ik me werkelijk volgepropt met KH's. Om het vocht- en zoutverlies wat te beperken heb ik dit maal niet op een korreltje zout gekeken. Bovendien startte ik de wedstrijd met een hypotone drank (zoutrijk). De rest van de wedstrijd liep ik dit keer enkel op gels en water. Het Marathonpack van Overstim's leek me een goede zet. Het heeft in ieder geval niet tegengewerkt.
Sponsoractie.
Zoals al gemeld zette me dit aan om voor een snelle tijd te gaan.

What's next?
De volgende marathon wordt die van Boston op 18-04-2011. Deze marathon is gekend door o.a. zijn zwaar parcours. Pas na 34 km gaat het eindelijk definitief bergaf. Op het moment dat de verzuring dreigt toe te slaan.
Mijn ambitie is dan ook om zeker even goed te doen. Meer heuveltrainingen zullen noodzakelijk worden.
Ook overweeg ik om in 2011 geen 2 maar 3 marathons te lopen. Naast Boston wordt dat dan zeker Berlijn (25-09-2011) en misschien Honolulu (11-12-2011)! De laatste eerder ingegeven door zijn exotisch gehalte. Hij gaat door als het bij ons al eens koud durft te worden!
Een mooie bekroning van het jaar 2011 zal ik al meemaken met de marathon van Berlijn. Deze zal namelijk mijn laatste in rij zijn van de 5 World Marathon Majors. Dan krijg je bij de MMC het 'Master'-statuut. Met de felbegeerde jacket als surplus.
Niet te vergeten de twee kwart triatlons. Hamme en Zwin. Wellicht ook deze van Brasschaat vermits in eigen dorp.
In 2012 plan ik mijn eerste 'ultraloop'. De 'Two Oceans Marathon' (08-04-2012) met een afstand van 56km over een aardig heuvelend parcours.

Uitdagingen genoeg dus ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten