Om een reactie te kunnen plaatsen moet u beschikken over een (Google-)account. Deze is gratis en gemakkelijk zelf aan te maken.

dinsdag 25 mei 2010

Te snel vertrokken

Ik ben weer in de val gelopen. Ik ben weer te snel vertrokken. In Gent wilde ik op 13 mei onder de 50min blijven. Het werd uiteindelijk 0:50:06u. Met de Lions 10 Miles van Brasschaat mikte ik op 1:22:00u. Ik deed er 1:23:42u over. In de veronderstelling dat ik gemiddeld 12km/u moet halen, schiet ik als dus danig ook zo uit de startblokken. De eerste kilometers aan een veel te hoge hartslag. Beter is de eerste 2 à 3 kilometers aan een rustigere hartslag te beginnen en dan geleidelijk de snelheid op te drijven. Het geeft bovendien een veel beter gevoel dat je zelf kan inhalen dan ingehaald te worden.
Ik zal deze strategie toepassen voor de 20km door Brussel komende WE. Vorig jaar was mijn kruit al verschoten na 5 km. Dat kwam ook doordat ik teveel mensen moest voorbij steken omdat ik helemaal achteraan vertrok. Het werd 2:14:35u (!?) De Brussel half marathon in 2008, met quasi hetzelfde parcours, ging mij veel beter af omdat ik dan pas begon te versnellen eenmaal de tunnels gepasseerd. Ik haalde toen vlot 2:06:03u voor iets meer dan een extra km!
Ik mik nu op 1:45:00u. Dat is een half uur sneller dan vorig jaar! U zal gauw weten of de strategie geholpen heeft...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten