Om een reactie te kunnen plaatsen moet u beschikken over een (Google-)account. Deze is gratis en gemakkelijk zelf aan te maken.

zaterdag 15 februari 2014

De anti tank gracht loop

In tegenstelling tot de voorbereiding van mijn vorige marathons staat de laatste 30-er geprogrammeerd een week voor de marathon van Tokyo! Een trage duurloop met wel halverwege een tempoloop van 10km aan 4'50"/km. Best wel snel dus. Ik dacht weer van de nood een deugd te maken en mijn nieuwsgierigheid te volgen door de anti-tank-gracht (ATG) af te lopen van Brasschaat tot in Stabroek en terug. Met wat lusjes erbij moet ik wel aan 32km geraken.
Omwille van de bevoorrading heb ik mijn auto halverwege het parcours geparkeerd op de parking van de gloednieuwe sporthal van Putte-Kapellen.
Ik zou eerst naar Brasschaat lopen, daar wat lusjes meepakken en dan de versnelling terugkerende nemen. Maar versnellen op een oneffen, zanderig parcours is geen sinecure. Daarom splitste ik het versnellen op om wat trager te lopen op de stukken die echt niet te doen waren. De talrijke plassen getuigden van een zeer natte week. Hier en daar zijn enkele 'versperringen' aangebracht, maar die zijn gemakkelijk te omzeilen. Nochtans is het niet mogelijk om beide oevers volledig te kunnen volgen.
Na 18,5km kwam ik weer bij de auto aan. Drank en gellekes aangevuld en dan richting Stabroek. Ik moest nog 4km tempo lopen en het de weg liet dat min of meer toe ook. Ter hoogte van de schans van Smoutakker, een kilometer verder, ging het mis. Een poort net links achter de gracht versperde de doorgang. (Ik had daar een 50-tal meter voor de gracht naar links gemoeten, maar ja, geen kaartje bij hé) Ik liep daarom rechtdoor met het gedacht dat ik ergens wel naar links kon afslaan. Zo kwam ik in het Ravenhof terecht. Daar hing een plannetje van het park, hetgeen me duidelijk maakte dat ik nog wel een eindje rechtdoor mocht lopen. Uiteindelijk kon ik dan toch linksaf en ik herkende het bos van de talrijke keren dat ik er ooit doorfietste. Ik volgde de wandelknooppunten tot ik weer aan de gracht zou uitkomen, vlak naast de autosnelweg A12. Eerst langs een zandweg die dan afbuigt en uitkomt op de Oude Broek, een lange asfaltweg waar ik dacht eens flink door te kunnen lopen. Dat ging vrij goed tot ik het bos uit was en in de open vlakte terecht kwam. De wind was zo hevig dat ik alles uit de kast moest halen om aan de gewenste snelheid te geraken. Daarbij schoot de hartslag flink de hoogte in, zodat ik weer op vertragen was aangewezen. Achteraf bleek dat ik daar met moeite 10,9km/u haalde, nog geen 5'30"/km ! Ja wadde, goed dat ik met de wind mee terug kon keren!
Uiteindelijk kwam ik dan aan het tunneltje onder de autosnelweg en diende ik nog een zoveelste zandweg af te lopen om het begin (of einde?) van de ATG te vinden. Daar aangekomen bleek de gracht nog verder te lopen en langsheen de sluizenbunker kon ik via de velden deze nog een eindje volgen tot aan de eerst volgende 'oversteekplaats'. Ik zat aan de rand van het havengebied. Om terug te keren besloot ik de gemakkelijkere weg te volgen maar die boog tot mijn ontzetting meer en meer van de gracht weg. Ik vond maar geen brug over een andere gracht links van de weg. Uiteindelijk draaide die gracht weg onder een brug van de autosnelweg. Ik kon van die brug gebruik maken om de gracht over te steken en vervolgens een heel eind terug te lopen naar het tunneltje onder de A12. Daar pikte ik de draad van de ATG weer op vlakbij het fort van Stabroek. En inderdaad, de wind zat heerlijk in mijn rug en het lopen was een stuk gemakkelijker. Aan de schans van Smoutakker koos ik weer de verkeerde weg. Blijkbaar moet je daar de schans links van je laten... Tot mijn verbazing kwam ik aan de andere kant van die vermaledijde poort terecht. In plaats van terug te lopen ben ik er over gekropen. Vanaf dan herkende ik het parcours weer en kon ik zonder problemen de auto weer bereiken.
Uiteindelijk bleek de 'schade' nog wel mee te vallen. Ik liep 'maar' 2,5km te veel. Over die 34,5km deed ik er 3u53m over. Ongeveer 8,8km/u.

Het was een mooie loop, maar als training wel bijzonder zwaar. Volgende keer ga ik me toch beperken tot gekende en vlakke wegen als het op tempolopen aankomt!
Hopelijk recupereer ik er even snel van als al mijn vorige dertigers. Morgen een herstelritje op de fiets. Dit maal op de rollen, dan kan ik al zeker niet verkeerd fietsen.

Hieronder het parcours dat ik volgde:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten